Rabu, 3 Oktober 2012

Baling Tin

Bila fikirkan waktu P&P PJ, saya pening memikirkan aktiviti apa yang ingin dijalankan untuk anak-anak murid comel saya supaya mereka rasa seronok. Lalu saya terfikir akan permainan yang saya selalu main semasa kecil dulu. 'Baling Tin dengan Selipar'.. bestnya..

Sehari sebelumnya saya sudah berpesan kepada kanak-kanak riang ni untuk bawa beberapa buah tin susu yang tidak digunakan. Apalagi.. esoknya seorang bawa lebih daripada 5 buah tin susu. Lebih dari apa yang diperlukan. Tin sardin ada, tin minuman pun ada.. semangatnya mereka bila bab bermain ni. Jauh berbeza bila masuk subjek lain. Tidak bawa buku la, tidak siapkan latihan la dan macam-macam lagi kerenah mereka. Sampai tidak kuasa cikgu-cikgu ni nak layan.

Bercerita pula pasal permainan tradisional ni, mostly kanak-kanak riang ni tidak pernah bermain permainan ni walaupun mereka adalah kanak-kanak kampung. Kepada sesiapa yang tengah mencari tajuk hot untuk kajian tindakan mereka, bolehlah buat kajian pasal kepupusan permainan tradisional ni.

Nak dijadikan cerita, agak susah juga untuk mengajar kanak-kanak riang ni tentang cara-cara bermain permainan ni. Sehingga tiba di suatu ketika, seorang murid telah berjaya mendapat selipar tersebut dan berlari mengejar rakannya dengan selipar tu. Dia seolah-olah berada di dunianya sendiri. Lariannya memakan masa hampir 5 minit. Saya sendiri penat mengejarnya dan mengarahkannya supaya berhenti. Rakan yang dikejarnya juga hampir keputusan nafas.... Layan aje laa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan